Powered by Smartsupp
Ugrás a tartalomra

+40 771 470 712 | support@hammernutrition.ro

Hammer Blog

A szenvedés megváltást hoz!

Dean Karnazes írása

Térjünk rá a témára rögtön, az állóképességi sportok alapvetően egy dologról szólnak: a szenvedésről. Mennyi fájdalmat és gyötrelmet hajlandó elviselni az ember a célba érés érdekében. Egy 10 km-es verseny általában egy órán belül véget ér, még a legfárasztóbb pályákon is. A kemény maraton több órán át tartó büntetés. Egy száz mérföldes ultramaraton a szenvedést egy másik szintre emeli. Félreértés ne essék, nem a szenvedés jelenti a teljes képet a nagy távok futásakor. Az özönvíz és a gyötrelem között eljönnek a transzcendens boldogság pillanatai, amelyek megközelíthetik az istenit, különösen, ha az ultramaraton olyan csodálatos helyen zajlik, mint Patagónia.

Nem terveztem egy szörnyű versenyt; soha senki nem teszi. Magasra állítottam a célomat, hiszen ez a verseny fontos volt. Látod, visszatértem Patagóniába, hogy részt vegyek egy olyan versenyen, amelyet a 2010-es bevezető versenyen futottam le. Akkoriban a verseny 50 mérföldes volt. Azóta a Patagonia Run Dél-Amerika legnagyobb trail versenyévé nőtte ki magát, és a táv 100 mérföldre nőtt, ami az eredeti hossz kétszerese. Szeretem a hosszabb távokat. Igen, ez egy jó verseny lesz, mondtam magamnak.

A dolgok félig rendben mentek az első kilenc mérföldön. Igen, a terep meredek volt, és igen, az egész túl gyorsan kimerült az adrenalintól telített lelkesedésünkben, de úgy éreztem, hogy a képességeim megvannak. De a tíz mérföldnél valami megváltozott. Mélyen a gyomromban lévő émelygéssel kezdődött. Általában vaskos gyomrom van, így a GI-zavarral nem szoktam megküzdeni. Hammer Gél-lel frissítettem, egy olyan termékkel, amelyet ismerek és megbízok benne, és sok versenyen használom évek óta. Nem a gélekkel volt a probléma. Előző este ettem ceviche-t (nyers halat), és azon kezdtem töprengeni, hogy ez lehet a tettes? Akárhogy is volt a helyzet, borzasztóan hányingerem volt, és a verseny még nem kezdődött el igazán.

Van egy hely, ahová elmegyek, ha a dolgok csúnyák lesznek. Valójában ez egy boldog hely, úgy ahogy van, leromlott és nyomorult. Az elmém befelé fordul, és leteszem a szemüveget minden jövőre vonatkozó dologra, és befalazom a múlt gondolatait. Csak az idő jelen pillanatára koncentrálok – az itt-re és most-ra –, és a teljes erőfeszítés egyetlen tevékenységre irányul: arra, hogy legjobb tudásom szerint egyik lábamat a másik elé tegyem. Előttem egy könyörtelen és lehetetlennek tűnő 90 mérföld volt természetesen még hátra. Az elmém felülmúlja a mérföldeket – emlékeztettem magam, és tettem még egy lépést.

Bármilyen fáradságos is az előrejutásom, a nap folyamán sikerül tovább haladnom, és végül beköszönt az éjszaka. Patagóniában besötétedik. Nagyon sötét van. Az ember elfelejti, milyen sötét lesz, ha messze van minden fényforrástól. De felkészültem. Kihúzom a fő fényszórómat a hátizsákomból, és felkapcsolom. Nem kapcsol be. Megpróbálom újra. Semmi. Biztosan véletlenül kapcsoltam be a kapcsolót, miközben napközben a hátizsákomban kotorásztam; így lemerült. Nincs mit tenni. Kihúzom a hátsó fényszórómat és felkapcsolom. Semmi. Tapogatok a sötétben, és kicserélem az elemeket (gyakorlott állatorvos lévén, volt nálam egy újratölthető fényszóró és egy elemes). Még friss elemmel sem gyullad ki a tartalék jelzőfényem. Biztosan eltörött izzó.

Szerencsére két futótárs rám talált a sötétben, és kedvesen megosztják a fényeiket, hogy folytathassam az utam. Próbálunk kommunikálni, de nem beszélnek angolul, a spanyolom pedig szörnyű. Végül megérkezünk egy segélyállomásra, ahol egy harmadik zseblámpát rejtettem a táskámba pont ilyen vészhelyzetekre.

– “Mucho gracias,” – köszönöm nekik. „De nada” – mondják rá. Udvariasak voltak; pedig ez sokkal több volt annál, mint a „nincs mit”, hiszen közös fénysugárral próbáltak elvezetni egy vékony ösvényen a vadonban.

Amint beértem a frissítőpont szentélyébe, egy önkéntes előhozta nekem a korábban leadott táskámat. Átkutatom, és megtalálom a segély lámpámat, olyat, amit még soha nem kellett használnom. Bekapcsolom. Kitalálhatod, semmi. Az ilyen pillanatokban csak nevetni lehet. Teljes idiótának érzi magát az ember, de mit tehettem volna még? A mottóm az, hogy mindig legyen tartalék terved a biztonsági tervhez. Kell-e biztonsági mentési terv a biztonsági mentési terveimhez? Csak idáig lehet menni.

Mintha Isten tervezte volna, véletlenül egy hegymászó önként jelentkezett a frissítőponton. Látta szorult helyzetemet, és lámpát adott nekem. Rögtön lehúzta a fejéről és átnyújtotta nekem. Felajánlottam, hogy fizetek neki, de nem fogadta el. Kezet fogtunk, és az emberiségbe vetett hitem újraéledt.

Friss fejlámpával a helyén, újult reménnyel indultam el, rossz irányba. Nem ez volt az első alkalom, hogy eltévedek. Maga a pálya nagyon jól meg volt jelölve, de a frissítőpontokról indulva nem mindig volt egyértelmű, hogy merre induljunk el. És rájöttem, hogy senki sem értette a próbálkozásaimat, mikor megkérdeztem, jó irányba haladok-e. Érthetetlen angol kérdéseimre lelkes mosollyal és fejbólintással válaszoltak. Csak próbáltak pozitívak lenni, de fogalmuk sem volt, mit kérdezek. És ha belegondolok, két évet tanultam spanyolul a középiskolában! Átkozottul jól jártam vele.

A hányingerem tovább tartott. Ha valaha is tapasztaltad azt az érzést, hogy egyrészt elragadtatva érzed magad, míg másrészt az evés gondolata teljesen visszataszítónak tűnik, akkor az én valóságomban vagy. Az üzemanyag-feltöltési és hidratálási stratégiám jelenleg a következőből áll: Raw Energy Hammer Barok (azt tapasztaltam,, hogy a zabpehely alma és a kókuszos csokoládé chips ízek a legjobbak), óránként két Endurolytes Extreme Caps és a vizemben lévő Endurolytes Fizz tabletták (a pezsgés segít a böfögésben, ami nagy megkönnyebbülést hoz). Közben a Perpetuem Solids-t fogyasztom, hogy további kalóriákhoz jussak, és nedvesen tartsam a számat. A legjobb tudásom szerint fogyasztom az üzemanyagokat, és ez tart életben engem.

Ahogy másnap reggel felvirrad a hajnal, úgy jön a vihar is. Az esőben futás egy darabig nem kellemetlen. De az eső óráról órára elkezdi kiszárítani a bőrt. Ami a fejet illeti, a versenyen korábban tapasztalt por most eltűnt róla. Hátránya, hogy az általa létrehozott iszap csúszós volt, mint a nyálka. Ez egy olyan terep, ahol semmilyen mellék probléma nélkül futva is váratlanul kirepülhet az ember lába. A lejtőkön pedig az volt a kérdés, hogy milyen mélyen lehet belefúrni a körmöket a földbe, hogy megállítsuk a csúszást (esetleg meglehetősen meredek lejtőn, pontosabban sziklákról, bár igyekeztem nem gondolni ilyesmire).

Az eső folyamatosan esett. A mászás és ereszkedés egyre nehezebbé vált. Összesen 28 445 hüvelyk lenne fel és le. Összehasonlításképpen Dél-Amerika legmagasabb csúcsa, az Aconcagua 22 837'. Minden frissítőpont inkább egy gyengélkedőhöz hasonlít. Romos testek hevertek szétszórva, élettelenül és komoran. Miért tesszük ki magunkat mi ultramaratonisták ilyen erőszaknak? Természetesen megértjük, hogy száz mérföldet kell futnunk a hegyeken keresztül. De nekünk az ára sokkal magasabb lenne, ha nem vállalnánk fel egy ilyen kihívást, mintha azt csinálnánk, amit csinálunk. Megtehetjük, tehát muszáj. Bármi kevesebbel, a létezésünket veszélyeztetnénk.

Egy ponton a versenypálya egy tóban folytatódik. Komolyan? Biztos eltévedtem, bár a jelzések egyértelműen a vízbe vezetnek. Eleinte nem szívesen lépek be. De aztán magamévá teszem az egész abszurditását. Rengeteg ultramaratonon voltam már azelőtt, amelyek patakokon, sőt még folyókon át vezettek, de tóval még soha nem találkoztam. A combig érő vízben mászkálok talán egy mérföldet. Ezen a ponton abbahagytam az idő és a távolság ellenőrzését. Csak az idő jelen pillanata számít; minden más háttérzajba olvadt. Az alsó törzsem átázott, a kesztyűm csuromvizes, a benne lévő két töpörödött és sápadt kezeimet már nem érzem.

Több frissítőpont jön és megy. Több vérengzést látok. Versenytársaim omladoznak, és ezek nem olyan emberek, akik könnyen összeomlanak. Ezek harcosok, túlélők, harcosok a végsőkig. Látok egy sportolót hanyatt fekve egy kiságyon, tűz közelében. Úgy néz ki, mint egy fáraó a sírjában, összekulcsolt kezei a mellkasán nyugszanak. A cipőjét levették, lába megkövesedett, fehér, repedezett és kőszerű.

A második éjszakám közeledik. Még mindig haladok előre, lassan. Minden földdel való érintkezés rövid áramütést okoz a törzsemben, bár hálás vagyok az ütésért. Ez ébren tart. Azt mondom magamnak, hogy ha még mindig fájdalmat érzek, akkor még életben kell maradnom. És ha még élek, hálásnak kell lennem.

Ami most köztem és a célegyenes között áll, az egy pokoli és exponált 3200-as mászás. A következő tíz mérföldön a pálya egy hegy oldalában halad felfelé egy keskeny, gyökeres és sáros egyvágányú ösvényen, és az út mentén nincs segítség. Elindulok. A gerincvonalra érve vad szél fúj. Minden, ami hozzám kötődik, hisztérikusan kattog és lobog a széllökésekben; fülsiketítő a zaj. Oldalra fújnak, megtámasztom magam, és egyik fáradt lábamat a földre teszem a másik után. Ez fáradságos, döcögős munka. Az ujjaim elhaltak, a lábujjaim nem érzékelnek, az állkapcsom olyan, mintha elérzéstelenítették volna. Amikor megérintem az orrom hegyét, semmit sem érzek. Elhalványulok a tudatomban és olyan, mintha egy álomban lennék, pedig egy álom nagyon is valós következményekkel jár, ha félrelépnék. Egy újabb széllökés oldalra lök, és érzem, ahogy a lábujjaim belekapaszkodnak a cipőm talpába. Azt mondják, hogy háború nélkül nem tudjuk, hogy gyávák vagyunk-e vagy hősök… hát itt van a háborúm.

A háborúnak ebben a szakaszában számomra csak egy dolog számít: a célba jutás. Nem azért jöttem Patagóniába, hogy versenyen induljak; Azért jöttem Patagóniába, hogy befejezzek egy versenyt. Egy 100 mérföldes versenyen 90 mérföldet megtenni kevésnek számít. Végül egy táblához érek, amelyen ez áll: 9 km a célig. Ez mindössze 5,6 mérföld. Nagyjából három órám van, hogy megtegyem ezt a távot, és lelkes leszek. A kilátások bíztatóak. Úgy tervezem, hogy egy órán belül megérkezem. A pálya sokkal járhatóbb, mint a korábbi szakaszok gyökeres és sziklás terepe. Egy óra teljesen megoldható, mondom magamnak.

Ja, igaz. Hogy hányszor tévedtem el az utolsó mérföldeken, soha nem fog kiderülni. A kölcsönkapott fejlámpám most alig ad fényt, és a koncentrációm teljes egészében arra megy el, hogy ne botoljak meg. Nem kell ezt sokáig bírnom, erre gondolok. Az én nézőpontomból látom a bal oldali célvonalat, és nagyon tisztán hallom a zenét és a bemondó hangját. De az út, amelyet követek, távolodik ettől a helytől, nem felé tart. Eltelt egy óra, és a célterület már teljesen eltűnt. Nem hallok semmit. Így hát megfordulok.

Amikor visszaérek a főútra, egy másik futóba ütközők. Megkérdezem tőle, hogy jó irányba haladunk-e? Úgy néz rám, mintha a világűrből jöttem volna. Megpróbálom újra, de egyértelmű, hogy a szavaim nem találnak célba. Találok más futókat is, de úgy tűnik, hogy mindannyian kollektív delíriumban vannak, kómás ködben csoszognak, szemeik ​​üresek, arcuk hamuszürke és kiszáradt, lábuk alig éri már a földet. Az út mindkét oldalán félhomályos házak állnak máglyával, és nem tudom eldönteni, hogy frissítőpontokról vagy magánlakásokról van szó. Elfojtott beszélgetést hallok, de nem tudom megfejteni, hogy hozzám szólnak-e? Aztán hirtelen két hatalmas fehér gömböt látok, amik engem bámulnak. A látvány kísérteties és éteri. A tempóm lanyhul, és megrendülten haladok tovább, amíg rá nem eszmélek, hogy egy ló áll az úton, csak áll, és rám néz a fejlámpám szórt fényében megvilágított, kiálló szemeivel. Két óra telik el.

Amikor végre letérek egy ösvényen, amely úgy tűnik, a városba vezet, a fejlámpám alig több, mint halványsárga fényre halványul. De aztán hirtelen fény bombáz. Vakító és elsöprő. Valaki láthatóan úgy gondolta, hogy ha az erős reflektorfények közvetlenül a szemembe világítanak, az javítja a látásom. Éppen az ellenkezője történik. Talán a pupilláim végleg kitágultak, amikor oly sok órán keresztül navigáltam a sötétben. Bárhogy is legyen, csak fehéret látok. Hangokat hallok a távolból, de nem tudom megfejteni, hogy velem vagy valaki mással kiabálnak. Kezeimmel eltakarom a szememet, és visszakiáltok: „Jó úton vagyok?” Kiabálásuk felerősödik. Egy szót sem értek belőle. Zavart embereket látok, akik rám néznek, mutogatnak, integetnek és gesztikulálnak, de úgy tűnik, hogy mindannyian ellentmondanak egymásnak. Éjfél van, és már 36 órája futok. Az én elmém működik rosszul, vagy az övék? A logika kimegy az ablakon, ha már két éjszaka futsz.

Egy hölgy előttem tart egy telefont, és látom, hogy az meg van nyitva a Google Fordító számára. A telefonjához szólok: „…a… helyes úton… megyek?” Visszahúzza a telefont, és megnézi a Google fordítását. „Igen! Igen!” – mondja vadul. Mindenki más csatlakozik a sikoltozáshoz. Megfordulok, hogy futni kezdjek, ő hátba csap, én pedig hirtelen megbotlok a járdaszegélyben, az arcomat ütöm be. Az ütközési hang olyan, mintha egy bokszolót ütött ki egy gonosz a 9. menetben. Öt-hat ember odarohan, és elkezdenek rángatni a lábamra. Ellenállok, megpróbálom elmagyarázni, hogy nem fogadhatok el külső segítséget. „No bueno, no bueno…” – könyörgök. Zavartan néznek rám. Lekaparom magam a járdáról, és veszek egy matador íjat. Zavartabbnak tűnnek, de ennek ellenére tapsolnak. Nem vagyok benne biztos, hogy közük volt a versenyhez.

Lecipzározok a macskaköves úton a befutó felé. Nem számít, hogy 5,6 mérföld lefutása több mint három órába telt. Nem számított, hogy mennyi időt töltöttem a saját lépteim visszakövetésével a sötétben. Az számított, hogy sikerült; Maradtam a pályán, és morogva végig mentem rajta. Átmegyek a célvonalon, és egy versenyhivatalnok érmet akaszt a nyakamba. A verszeny kedvezően zárult. Odüsszeusznak érzem magam. Visszatántorgok a szállodai szobámba és lezuhanyozom. A mosdókagyló úgy néz ki, mint egy sárgödör. Megiszok egy csomag Strawberry Recoverite-ot, és beveszek 50 mg Hammer CBD-t két REM Caps-al együtt, és mély álomba merülök. Másnap reggel megtudom, hogy a versenyzők közel fele nem ért célba. Korábban is részt vettem kemény versenyeken, de amikor 154 tapasztalt és elit ultrafutó nem ér be a célba, tudod, hogy pokoli verseny volt. Ezek olyan emberek, akik nem adják fel anélkül, hogy mindent fel ne tennének.

Végül elgondolkodhatsz azon, hogy visszatérek-e valaha a Patagonia Run-ba? Egyértelmű! Sőt, jövőre is ott szeretnék lenni. Persze, szeretném javítani az időmet, de megtanultam, hogy az ilyen elfoglaltságok olyanok, mint a szélmalmok üldözése. Az idei élményemet talán nem is lehetne jobbá tenni, mert megváltás volt. Bebizonyítottam magamnak, hogy még mindig képes vagyok lehajtani a fejem, és bármin keresztül tudom morogni magam. Az életben ritkák az ilyen visszaigazolások. Ha a dolgok nagyon csúnyák lesznek, akkor is el tudom végezni a munkám. Soha életemben nem dolgoztam ilyen szorgalmasan, hogy célba érjek; még soha nem szenvedtem ilyen mélyen. A 2022-es Patagoina Run nem volt szép, hanem gyönyörű.

-----------------------------------

A Hammer Nutrition sportolója, Dean Karnazes ultramaratonista és a NY Times bestseller-írója. Dean háromszor nyerte el a Competitor Magazin Év állóképességi sportolója díját, valamint az Elnöki Tanács Sport-, Fitnesz- és Táplálkozási Életműdíjának kitüntetettje.